De toekomst van Pacha

18 oktober 2016 Redactie 253

ricardo-urgellIBIZA - Zelfs de eigenaar van de Pacha group, Ricardo Urgell, moet verrast zijn geweest over de snelle verkoop van zijn imperium. In september ging het concern in de etalage en nu blijkt de verkoop definitief een feit te zijn. Wat gaat er gebeuren als de Pacha Group straks in handen van investeerders is?

[s2If !is_user_logged_in()]

Meer lezen? Als je bent ingelogd kan je het hele artikel lezen.
Nog geen account? registreer je dan nu!

[/s2If]
[s2If current_user_can(access_s2member_level1)]

Pacha is met recht de grootste naam op Ibiza te noemen. Dankzij deze wereldberoemde discotheek werd het stoffige hippie eiland definitief op de kaart gezet. Er werd gebouwd aan één van de krachtigste merknamen op de wereld en het zal moeite kosten om iemand te vinden die niet de twee kersen van het logo zal herkennen.

De voornaamste drijfveer om Pacha te verkopen was de invloed van Abel Matutes, eigenaar van de Palladium Group die hotels als Ibiza Hardrock Hotel en Ushuaïa bekendheid gaf. Toen Matutes ook nog eens aankondigde het leasecontract met de club Space niet te willen verlengen, zag Urgell de bui hangen en uit vrees voor een lastige concurrentie besloot hij te verkopen.

De vraagprijs die door Urgell in september werd gesteld stond op ongeveer 500 miljoen euro. En ondanks dat de club en toebehoren nu voor een veel lager bedrag - 350 miljoen - verkocht is, heeft Urgell flink wat geld gekregen voor zijn iconische club op Ibiza. Het ging de Spanjaard echter wel aan zijn hart, zo liet hij weten aan de krant Diario de Ibiza: “It hurts a lot to sell Pacha in such a sweet moment”. Daarbij liet de Spanjaard ook zijn zorgen blijken over het eiland zelf. Volgens hem is de stijging van het toerisme wat voor feesten komt gevaarlijk voor de authenticiteit voor het eiland. De mooie stukken natuur die het eiland heeft zullen bijvoorbeeld worden aangetast.

Met het geld wat Ricardo Urgell straks krijgt bijgeschreven heeft de man goede plannen opgezet. Hij gaat het geld namelijk investeren in een nieuwe business, namelijk in die van hotels en spa resorts. De uitbreiding staat voorlopig gepland op 25 nieuwe hotels en spa’s verspreid over heel de wereld waaronder Londen en steden in Spanje, Frankrijk, Italië, Brazilië, Argentinië, Mexico, China en Japan. De doelgroep waarop Pacha Group zich gaat richten ligt tussen de 38 en 45 jaar. De reden hiervoor is de ervaring die de leeftijdsgroep al in hun leven heeft en het geld dat zij te besteden hebben. Uiteraard zal daarbij de altijd heersende VIP cultuur een belangrijke rol gaan spelen.

Wanneer het concern de nieuwe eigenaren op de troon heeft, dan zullen ze niet meteen drastische maatregelen nemen. Het overgrote deel van het personeel blijft voorlopig in dienst en ook de langlopende afspraken die andere partijen met Pacha hebben blijven vooralsnog van kracht.
[/s2If]