Grote hotelketens vragen Europese fondsen voor gebieden van de Balearen

29 januari 2021 Redactie 430
Grote hotelketens vragen Europese fondsen voor gebieden van de Balearen

Meliá, Iberostar, Riu en Barceló stellen een investering van 2.000 miljoen euro voor om het macroproject uit te voeren, dat tot doel heeft volgroeide gebieden in een dozijn Spaanse gemeenten te regenereren, waarvan drie op de Balearen.

 

Meliá Hotels International, Iberostar Group, Riu Hotels & Resorts en Barceló Hotel Group vragen Europese fondsen aan voor toeristische gebieden van de Balearen en de rest van Spanje.

 

De bovengenoemde ketens stellen een investering van 2.000 miljoen euro voor om het macroproject uit te voeren, dat "streeft naar het herstel van gebieden in een tiental belangrijke gemeenten, die een kwart van het toerisme in Spanje genereren". In het specifieke geval van de Balearen zijn dit Magaluf , Playa de Palma en San Antoni de Portmany.

 

Bovendien specificeren ze dat, hoewel het wordt gepromoot door hotelbedrijven, het een multisectoraal initiatief is en in overeenstemming is met de herstel- en veerkrachtplannen van de publieke sector, die de definitieve steun zouden geven aan veel van de reeds lopende regeneratieprojecten.

De bovengenoemde hotelketens voegen meer dan 250 hotels en 70.000 kamers toe in Spanje en hebben uitgelegd dat ze tot doel hebben 'de vernieuwing en herpositionering van toeristische bestemmingen die als volwassen worden beschouwd te bevorderen, met de hulp van het Europees Herstelfonds en via een publiek -privé samenwerkingsstrategie, die de voortgang naar een duurzamer en concurrerender model van de Spaanse toeristenindustrie mogelijk maakt, met een zeer belangrijke impact op de territoriale en sociale cohesie, naast een bijdrage aan de dubbele groene en digitale transitie die door de Europese Unie tot stand is gebracht » .

 

Daartoe hebben de hotelgroepen, samen met het adviesbureau FI Group, gespecialiseerd in het adviseren over O & O & i-projecten, en ook met de steun van 43 openbare en particuliere entiteiten, een blijk van belangstelling voorgelegd aan het Ministerie van Industrie, Handel en toerisme, waarvan het investeringsbedrag dat door alle deelnemende bedrijven wordt voorgesteld, oploopt tot 2.000 miljoen euro voor de komende 5 jaar.

De bedrijven zijn van mening dat de hulp van Europese fondsen voor de investeringen van particuliere en openbare entiteiten in deze bestemmingen "absoluut essentieel" is om de transformatie die ze nodig hebben levensvatbaar te maken, waardoor ze de definitieve financiële steun krijgen die de herstelplannen al nodig hebben. veel van deze bestemmingen.

 

«De reeds bestaande behoefte om middelen te investeren in deze volwassen Spaanse toeristische gebieden vóór deze gezondheids- en economische crisis is exponentieel toegenomen door de huidige verlamming van de industrie als gevolg van COVID-19 , met een risico op economisch en sociaal bankroet in deze bevolkingsgroepen, die ooit voorstander waren van de toeristische sector van het land, maar die voor de grote uitdaging staan ​​om hun continuïteit op korte termijn te verzekeren en hun routekaart naar een nieuw concurrentievermogen op middellange termijn vast te stellen ”.

Ze herinneren zich echter dat deze bestemmingen de afgelopen jaren hebben gewerkt en vooruitgang hebben geboekt bij hun reconversie , met de push en publiek-private samenwerking, en zijn verantwoordelijk voor bijna een kwart van het volume van het toerisme in Spanje, de belangrijkste industrie in de land met een directe bijdrage in 2019 van 12,7% van het nationale bbp , plus een stuwend effect dat deze ratio verhoogt tot 20%, wat de indirecte impact toevoegt.

Sociale samenhang, concurrentievermogen en duurzaamheid.

 

Bovendien hebben ze gespecificeerd dat 'deze blijk van belangstelling niet beperkt is tot de toerisme-hotelsector, maar veel initiatieven omvat in de sectoren handel, vrije tijd, sport en cultuur , in het besef dat het succes van de transformatie van elke bestemming moet worden bijgewerkt van alle diensten die toeristen tijdens hun reis consumeren, waardoor de aanpassing aan het seizoen van het toerisme, de meest diverse en evenwichtige segmentering van hun klantenkring en het samenleven tussen de toerist en de bewoner worden bevorderd. In feite betreft meer dan de helft van de voorgestelde investeringen in handel, vrije tijd, sport en restaurants ”.

 

Volgens hem 'wordt dit initiatief gepresenteerd als een historische kans om de territoriale en sociale cohesie in deze gebieden te bevorderen en ze terug te brengen naar een zeer competitieve positie, vergelijkbaar met wat ze in voorgaande decennia hadden, maar met een product, dienst en een staat. -of-the-art imago dat een snel herstel van zijn bijdrage aan de nationale economie mogelijk maakt ”.

«Met dat doel, naast het herontwerpen en reactiveren van het verouderde toeristische en commerciële aanbod op deze bestemmingen, het creëren van nieuwe kwaliteitsproducten en ervaringen en het renoveren van hotels met attributen zoals sport, congressen en vergaderingen, en wellness- en vrijetijdsalternatieven, zal het aangekondigde macroproject geef ook prioriteit aan de stedelijke transformatie en het complementaire aanbod van de bestemmingen, ”voegde ze eraan toe.