Santa Eulalia test 3 maanden met een nieuwe bus route

15 januari 2020 Redactie 771
Santa Eulalia test 3 maanden met een nieuwe bus route

De bus route heeft 20 haltes en de piloottest loopt van maandag tot en met vrijdag in de maanden januari tot en met maart. Een enkel ticket kost €1,55 met korting voor bepaalde groepen.

De gemeenteraad van Santa Eulalia en de Consell de Ibiza hebben een 3 maanden durende pilot stadsbus gelanceerd met een cirkelvormige route binnen de stad Santa Eulalia.

De dienst zal een alternatief bieden voor het gebruik van privévoertuigen. De doelstellingen van deze verkeersvermindering zouden niet alleen een verbetering van de reistijden zijn, maar vooral een vermindering van het onnodige verbruik van fossiele brandstoffen en van de vervuiling die deze veroorzaken.

Deze loodsdienst, Route L-17, heeft in eerste instantie 20 haltes en loopt van maandag tot en met vrijdag. De voorgestelde route begint in eerste instantie bij Puig d'en Fita/Siësta en omvat de wijk Can Guasch, het stadscentrum, het medisch centrum, het sportcentrum en eindigt bij Cas Capità (Xarc Instituut, Mercadona, kinderspeelplaats d'es Fameliar en hondenpark, evenals het Palacio de Congresos).

De geplande tijd voor elke volledige reis is een uur en de dienst zal in eerste instantie worden gedekt door 27 minibusjes. De Eularibus route zal actief zijn in drie tijdvakken. De eerste, tussen 7.30 en 11.30 uur om het woon-werkverkeer naar school, het werk en de winkelgebieden te dekken. De tweede, tussen 14.30 uur en 15.30 uur fundamenteel voor het woon-werkverkeer op school. De derde, tussen 16.30 en 20.30 uur, die de vele woon-werkverplaatsingen die nodig zijn voor de buitenschoolse activiteiten van kinderen zal dekken.

De prijzen zijn in eerste instantie door de Insular Council of Ibiza gepland in overeenstemming met vergelijkbare routes. Enkele tickets zijn €1,55,met 50% korting voor bepaalde groepen €0,80, geprijsde tickets voor verschillende reizen, evenals gratis reizen voor jongeren en 65-plussers.

De drie maanden durende test zal het niveau van de vraag bepalen, welke haltes laag in de vraag zijn en het aantal passagiers volgens de dienstregeling. Vervolgens kan worden bepaald of het openbaar vervoer wordt gehandhaafd en of er wijzigingen moeten worden aangebracht om de dienstverlening effectiever te maken.